Třetí týden v září patří každoročně propagaci udržitelné dopravy ve městech po celé Evropě. Vedle akcí jako mezinárodní Den bez aut nebo české Zažít město jinak probíhá od roku 2017 výzva Pěšky do školy. Zatímco do jejího prvního ročníku se zapojily 3 pražské školy, v roce 2023 se chodilo pěšky už do 439 škol v 270 obcích po celé republice.
Mezi města, která výzvu podporují, patří i Mnichovo Hradiště. To se k ní loni připojilo poprvé a bylo to vskutku velkolepé. Jak dobře nám to šlapalo? “Výsledky výrazně předčily naše očekávání,” říká projektový pracovník městského úřadu Ondřej Šindelář. “Výzva je dobrovolná, přesto se do ní zapojilo všech 5 mnichovohradišťských škol, a bez jedné výjimky i všechny třídy, tedy dohromady 1850 žáků. 80 % tříd přitom získalo alespoň 75 bodů ze 100. Zjednodušeně řečeno minimálně 75 ze 100 cest do školy proběhlo pěšky.” Loňské výborné výsledky nás motivují zapojit se i letos. S organizací a realizací některých zlepšení, které plnění výzvy usnadní, nám opět pomáhá Nadační fond ŠKODA AUTO.
Připomeňme si, jak výzva probíhá: Žáci i jejich rodiče vymění pro ranní cestu do školy auto za jiný dopravní prostředek - kolo, koloběžku, hromadnou dopravu nebo vlastní nohy. Zapojit se můžou i ti, kdo bydlí daleko a bez auta se neobejdou. Stačí se svézt jen nejnutnější část cesty a zbytek dojít nebo doběhnout. Cílem je dostat se do školy jakkoli jinak než prostřednictvím máma-táta-taxi až před vchod do šatny. Za každou cestu bez auta sbírá body celá třída. Nejvytrvalejší třídní kolektivy mohou obstát i v celostátní soutěži o ceny. Minulý rok se ukázalo, že pěší chůze jednoznačně vedla před ostatními způsoby ekologické dopravy.
Město se inspirovalo podněty rodičů, dětí a učitelů po skončení prvního ročníku Pěšky do školy a připravuje různá opatření. “U škol postupně rozšiřujeme možnosti parkování kol a koloběžek. Prověřujeme možnost zřízení autobusové zastávky v lokalitě Za zámkem. Řešíme nové přechody pro chodce na cestách do škol a chystáme se posílit náš tým přechodářů u nejfrekventovanějších tras,” vypočítává Ondřej Šindelář.
Záměrem města je podpořit udržitelnost výzvy. Z celostátních dat totiž vyplývá, že čím je výzva delší, tím trvalejší jsou pozitivní změny, které přináší. “Během loňské výzvy došlo k poklesu intenzity dopravy před všemi školami,” doplňuje Ondřej Šindelář. “V ulicích, které slouží tranzitní dopravě, byl pokles poměrně malý. Jinde, např. ve Školní ulici ve Veselé nebo na Masarykově náměstí, se snížil provoz až o 79 %. Bohužel, dílčí data ukazují, že dva týdny poté se provoz vrátil do starých kolejí. V tomto ročníku se proto budeme soustředit na udržitelnost pozitivních změn a vedle uvedených opatření přemýšlíme jak odměnit třídy, které udrží pěší výzvu co nejdéle.”
Tak co? Půjdete s námi opět Pěšky do školy? A vydržíte chodit až do podzimních prázdnin? Nebo třeba do Vánoc?